maandag 27 juni 2011

Dag 11: Detox

Zo, maar weer eens een berichtje plaatsen hier.
Het gaat nog steeds goed, maar het begint ook moeilijker te worden nu.
Vooral omdat ik nu toch echt last heb van detox verschijnselen. Dit weekend ben ik daar best ziek van geweest. Misselijk zijn, enorme weerstand om te eten, het koud hebben, enorme koortsrillingen, spierpijn en een gevoel alsof organen pijn doen. Gisteren had ik 's avonds veel hoofdpijn en verkrampte de spieren in mijn hoofd/nek/schoudergebied. Au, dat deed pijn! Met goed doorademen, blijven drinken, blijven bewegen en een warme douche ben ik het weekend toch goed doorgekomen. En heb ik zelfs nog 12 km gewandeld op zondag toen het best warm was. Op zich is het goed te doen zo, vandaag voel ik me al best weer wat beter. Alleen gaan er soms wel gedachten door mijn hoofd van: hoort dit nog bij detox of is het iets anders, ben ik misschien ziek? Dat vind ik soms wel lastig en soms ook een beetje eng. Vooral met die nekkramp en hoofdpijn. Kan ook best duiden op meningitis o.i.d.

Inmiddels ben ik ook wat meer geconfronteerd met eten in gezelschap. En eigenlijk gaat dat best goed. Ik ben me heel erg bewust van het feit dat ik elke keer weer zelf een keuze heb. En dat ik soms voor raw food kan kiezen en soms voor iets anders. En als ik ergens ga eten met gezelschap mag ik van mezelf kiezen wat ik wil, als het maar iets is wat ik echt heeeel erg lekker vind en er dan ook echt van geniet. Vooral ook om het gevoel van een dieet en niets mogen hebben te voorkomen. En dat werkt. Want de basis blijft gewoon raw food.

Het is ook grappig om te zien hoe mijn keukenkastjes en koelkast drastisch veranderen wat betreft inhoud.
Ook vind ik steeds meer mijn draai in deze nieuwe manier van eten en leven. Ik heb voor komende week een biologische groententas besteld bij mijn natuurvoedingswinkel. En gisteren kwam ik toevallig langs 'Nourish' in de Twijnstraat, een restaurantje waar je ook raw food kunt eten. Uiteraard kon ik het niet laten om even binnen te stappen en ik heb er lekker wat crackers en koekjes gekocht (fijn!). Ik trof er twee enthousiaste jonge meiden aan, die mij vertelden dat je daar op woensdagavond ook kunt aanschuiven om mee te eten.
Erg leuk, dat voedt ook weer mijn enthousiasme en motivatie. Fijn om me te verbinden met mensen die er ook mee bezig zijn! En ook de vele filmpjes die op Youtube te vinden zijn over raw food inspireren me erg.
Als ik even een dipje heb, is dit altijd een goede methode om mezelf te herinneren waarvoor ik het ook alweer deed.

Ondanks dat raw food eten me soms moeite kost, zeker in periode van detox, zie ik toch ook hoeveel het me brengt en hoeveel het toevoegt aan mijn leven. Het brengt me een nog groter bewustzijn. Bewustzijn van hoe ik me voel, bewustzijn rondom voeding, maar ook spiritueel bewustzijn. Wat op z'n tijd ook weer lastig is want ik wordt daardoor soms enorm geconfronteerd met mezelf. Waar (voornamelijk suikerrijk) voedsel voorheen toch een functie had van gevoelens onderdrukken, werkt dit nu niet meer. Dus nu 'moet' ik er iets anders mee. Mezelf afvragen wat ik voel, wat er aan de hand is. En er vervolgens iets aan doen of het er gewoon laten zijn (afhankelijk van wat het is). En dat vraagt meer van mezelf dan iets wegeten.
En in mijn hoofd wordt het steeds rustiger, wat meditatie makkelijker maakt, ik merk dat ik veel sneller in een meditatieve staat kom dan voorheen.

Osho heeft hier een mooi stuk over geschreven: http://on.fb.me/m9uPC6

En als ik eerlijk ben heeft deze documentaire me overtuigd: http://www.youtube.com/watch?v=EqLR9U5u6LY

Omdat ik nog een aantal dingen mis die ik goed kan gebruiken, heb ik besloten dit op mijn wensenlijstje te zetten. Om zo anderen ook de mogelijkheid te geven om mij te helpen.

Wensenlijstje
* een sapcentrifuge
* een dehydrater
* mensen in de omgeving van Utrecht die met mij potlucks willen organiseren om zo ook ervaringen en recepten uit te kunnen wisselen
* makkelijke recepten waarvoor je geen dehydrater nodig hebt
* iemand in de omgeving Utrecht die een dehydrater heeft en die als hij/zij toch crackers maakt, er ook wat voor mij wil maken
* informatie over detoxen, waar moet je op letten?

Kun je me ergens mee/aan helpen? Laat het me weten: mies66@hotmail.com

Tot de volgende keer!

1 opmerking:

  1. De documentaire doet het niet meer, welke was dat? Ik ben wel benieuwd. groetjes

    BeantwoordenVerwijderen